Tuesday, January 25, 2011

Jag lever!

Haha, alltså jag vet att det här inte är riktigt okej. Man skriver inte ett inlägg som det nedan och sen inget mer på så här lång tid. Jag råkade ut för datorstrul igen, och sen var det tentapluggsvecka, och efter det bar det iväg på semester tills jag satte mig på planet tillbaka hem till Sverige. Därför. Ber om ursäkt. Faktiskt.

Men nu är jag hemma hur som helst! Jag överlevde en termin i Monterrey, Mexiko! Med skottlossningar, bilbränder, vägblockader och rån ständigt pågående runt omkring mig har jag lärt mig massa nya saker om mig själv och hur jag funkar. Jag har sett nya sidor hos mig själv och lärt mig att hantera helt nya situationer.
Jag är väldigt glad över min termin därborta, och jag ångrar inte att jag valde varken Mexiko eller Monterrey, trots att det blev som det blev. Jag läste intressanta kurser, lärde mig mer spanska, träffade spännande och roliga människor och fick lära mig lite av den mexikanska kulturen. Och äta tacos såklart :) (och därtill lära mig skillnaden mellan tacos, burritos, quesadillas, fajitas, gorditas, enchiladas och tostadas osv, haha).

Nu har jag dock lämnat det bakom mig, och är så illa tvungen att blicka framåt..hehe. Jag har en tuff termin framför mig, med två avancerade c-kurser och en c-uppsats i nationalekonomi att klara av och åstadkomma. Det här med nationalekonomi är sannerligen en utmaning för mig ska ni veta. Det är precis på gränsen av vad jag klarar av, och det är liksom dags för mig att erkänna det nu. Främst för mig själv. Vissa kurser har jag klarat galant, men andra har jag fått kämpa för att ens få godkänt i. Men det är precis så jag vill ha det. Det är ju en värd utmaning; något som jag måste ge allt för att klara av, men som då faktiskt är möjligt! När (inte om) jag har klarat av den här terminen, och får ut min kandidatexamen i nationalekonomi kommer jag vara extremt nöjd och tacksam. Men framförallt: redo för nästa utmaning! :)
Hur som helst, det innebär att jag kommer att få kämpa denna termin. Men jag ska göra det med inspiration och glädje!

Jag förstår att det kanske finns visst intresse för bilder och storys från mina veckor av semester, men jag det känns lite utdaterat vid det här laget, tycker ni inte? Det kanske kommer en annan gång om jag får ett ryck :P Jag hade i vilket fall två fantastiska veckor i Playa del Carmen (där jag tog dykarcert!), Cancún, Tulum, Chichen Itza, México och Pachuca. Jag solade, badade, snorklade, dök och åt kokosnötter [både bra och väldigt, väldigt dåliga, bara tanken ger mig kväljningar: spydde ordentligt i ett dygn och missade därför dykningen i de fantastiska Cenotes :( ] på de tre första ställena, och fick sedan fantastisk guidning i otroliga och gigantiska Mexico City, klättrade upp på solpyramiden i Teotihuacán och fick även besöka en kompis familj i Pachuca, norr om Mexico City. Perfekt avslutning på min tid i Mexiko! Vill definitivt tillbaka igen, är så otroligt vackert och det finns så mycket kvar att se!

Så. Nu vet ni att jag är hemma, i tryggt förvar. För er som inte visste det redan :) Sorry för ett tråkigt avslut på  bloggandet om min utbytestermin (framför allt hade jag velat ha skrivit ner det för min egen skull :P Men är man lat så är man ;) ).
Vem vet, det kanske dyker upp nåt blogginlägg om min uppsatsångest eller något annat spännande under de kommande månaderna... ;)

Ha en fortsatt bra vecka!
Paz, amor y tacos!

1 comment: